Voor alles heb je papieren nodig. Liefst zo veel mogelijk en liefst gisteren bij de betrokken diensten dan morgen. Telkens ik half januari een brief van het ziekenfonds krijg, waarin ik vriendelijk verzocht wordt het bijgevoegde document 225 - dat mijn jaarlijks inkomen samenvat - ingevuld voldoende gefrankeerd terug te sturen tegen 31 januari, krijg ik een impulsieve paniekaanval.
Ten eerste, de post is langzaam De post bedeelt maar twee keer per week brieven. Dus tegen de tijd dat ik deze vriendelijke oproep krijg, heb ik maar een dikke werkweek meer om te reageren, en de nodige (overheis)documenten te verzamelen én op te sturen. Geen sinecure als er ook internationale documenten afgegeven moeten worden om te bewijzen hoeveel kinderbijslag er al dan niet ontvangen is.
Ten tweede, indien het document niet binnen termijn is ontvangen, verlies ik mijn uitkering, of toch een behoorlijk significant deel ervan.
Ik had best wat emailverkeer betreffende deze deadline met de betrokken instantie van het ziekenfonds. Los van de verkeerde informatie die me verstrekt werd, had ik uiteindelijk wel alles in orde, stuurde het hele pakketje op 25 januari op en dacht: alles is in orde.
Tot ik drie dagen geleden mijn uitkering kreeg, gekortwiekt met ongeveer een derde.
Vooraf was er geen waarschuwing, geen reminder, geen enkele communicatie betreffende een ontbrekend document 225, waar het dus aan zou liggen. Geen document staat gelijk aan vermindering van het dagbedrag na drie maanden waarin ze het document niet ontvangen hebben. Vreemd wel. Drie maanden waarin zij zelf toch even aan de bel hadden kunnen trekken.
Nu, vlak voor het weekend, moet ik dit alles in orde zien te krijgen omdat de rekeningen moeten betaald worden. Als maandag de huur eraf gaat, sta ik in de min. Gisteren heb ik pas in de namiddag een eerste reactie gekregen, waarop ik naast mijn ongenoegen ook een kopie van het nodige document doormailde, alsook het emailverkeer van 26 januari met drie verschillende personen. Waarop dan geen reactie meer kwam, noch in januari, noch gisteren.
Het was fijn geweest als ik een dossierbeheerder had met wie ik gewoon direct contact kan nemen indien zich iets gelijkaardigs voordoet. Nu word ik, net als in januari, van het kastje naar de muur gestuurd, en krijg ik stiltes als reactie op mijn vragen, wat neigt naar toxisch gedrag t.o.v. mensen die sowieso al letterlijk lager op de sociale ladder staan.
Ik hoop dat er in de loop van de komende paar uren toch nog een reactie kan komen. Ik zie het niet zitten om te telefoneren en dan net niet uitgekafferd en beschuldigd te worden. Jammer dat er op vrijdag bij de ziekenfondsen maar een halve dag gewerkt wordt...